Wandelclub Wit-Blauw VZW

Eerst noemden ze zich De Butgenbachers. Nadien kozen ze voor de naam Wit-Blauw Scherpenheuvel. Beide namen stonden voor een wandelvereniging. Inderdaad, op 4 januari 1976 hielden enkele verwoede wandelaars (Fille Stockmans - Marie-Louise Branders - Louis Van Kerkhoven), de grondleggers van onze huidige wandelclub, tijdens een van hun jaarlijkse verblijven in de buurt van Malmedy, wandelclub De Butgenbacher boven de doopvont.

Zij kozen als voorzitter Remy Van Kerkhoven. In 1983 werd hij opgevolgd door Gerard Van Nijlen. Op 7 Juli 1982 zijn we  onder de naam van"Wandelsport vereniging Wit Blauw" toegetreden tot het huidige BPWC en VWF. Op 27 September 1994 datum van verschijnen in het Belgisch staatsblad is de benaming wsv Wit Blauw Scherpenheuvel vzw In 1982 werd de naam van de club gewijzigd in Wit-Blauw Scherpenheuvel.

Ze telt momenteel een honderd twintigtal leden. Vanaf  5 December 1993 werd het voorzitterschap waargenomen door Roger Waegemans. Hierna werd het voorzitterschap overgedragen naar William De Cock. Vanaf januari 2011 wordt het voorzitterschap waargenomen door Dirk Buelens.

Naast het organiseren van eigen wandeltochten, wordt wekelijks op zondag deelgenomen aan wandelingen ingericht door andere wandelverenigingen. Jaarlijks wordt een wandelweekend ingericht in binnen en buitenland. Eveneens jaarlijks organiseert Wit-Blauw een barbecue voor haar leden, alsmede een ledenfeest in de periode rond Kerstmis. Hoogtepunt van het jaar is telkenmale weer de Peiperneutentocht, ingericht op de eerste zondag van september, in en rond het Mariaoord.

Eveneens wordt jaarlijks in het begin van de maand mei de meitocht georganiseerd. Deze wandeling loopt deels door de Kempen, deels doorheen het glooiende landschap van het Hageland. De tocht voert ons door vele mooie natuurgebieden, waarvan het natuurreservaat Groot Asdonk-De Schans het voornaamste is. In de bossen die worden doorkruist mag men zich verwachten aan een ontmoeting met diverse diersoorten: haas, konijn, eekhoorn, ree en, met een beetje geluk, Reinaert de vos.

Het gebied wordt tevens bevolkt door een honderdtal verschillende vogelsoorten. Absoluut een must dus voor iedere wandelaar die wenst te genieten van de vroege lentezon. Er is een ruime keuze uit verschillende afstanden, voor elk wat wils dus.

Clublied

Als wit blauw aan't marcheren gaat, is jong en oud op post.

Want 't ritme van z'on links-rechts maat ont-spant, verzet verlost.

Van muizenis en zorgen, die zorgen zijn voor morgen, en klinkt ons wandelliedin koor, komt alles mooier voor.

Groene weiden, blauwe heide,bruine velden, gele kust wind of regen houdt ons niet tegen er word zelden gerust.

En wij maar kilometers wroeten ook al staan er blaren op ons voeten, honger en dorst, sneeuw en vorst, niets dat

ons deert, als wit blauw maar marcheert.